طراحی لوگو بر اساس اصول گشتالت بخش دوم

مکتب‭ ‬گشتالت‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مکاتب‭ ‬روانشناسی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬چگونگی‭ ‬درک‭ ‬اطلاعات‭ ‬بصری‭ ‬توسط‭ ‬مغز‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬شرح‭ ‬می‭ ‬دهد‭. ‬این مکتب دارای قواعد مهمی است که به اصول گشتالت معروف است.گشتالت‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬آلمانی‭ ‘‬شکل‭’ ‬معنی‭ ‬می‌دهد؛‭ ‬در‭ ‬انگلیسی،‭ ‬کلِ‭ ‬سازمان‭ ‬یافته‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬می‌توان‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬معادل‭ ‬مفاهیمی‭ ‬‌از‭ ‬قبیل‭ ‬‮‬شکل‮»‬،‭ ‬‮‬قالب‮»‬،‭ ‬‮‬هیکل‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮‬کل‮»‬‭ ‬قرار‭ ‬داد‭.‬

اصول‭ ‬گشتالت‭ ‬فرآیندهای‭ ‬ادراکی‭ ‬مغز‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬مطالعه‭ ‬و‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬می‌دهد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬بیان‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬رفتار‭ ‬مغز‭ ‬بصورت‭ ‬فطری،‭ ‬تمایل‭ ‬به‭ ‬ادراک‭ ‬موضوعات‭ ‬بصری‭ ‬بصورت‭ ‬یک‭ ‬کل‭ ‬سازمان‭ ‬یافته‭ ‬دارد‭.

در  بخش قبلی در مورد اصول گشتالت و لازمه طراحی لوگو بر اساس این اصول را بررسی کردیم

در ادامه ما هر کدام از اصول گشتالت را بررسی کرده و نمونه بارز اثر گشتالت در طراحی را که برندهای بزرگ در طراحی لوگو و نماد برند

خود از این مکتب روانشناسی استفاده نموده اند را نشان می دهیم.

اصل‭ ‬مجاورت‭ (‬proximity‭)‬

یکی‭ ‬از‭ ‬ساختارهایی‭ ‬که‭ ‬مغز‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬یک‭ ‬گروه‭ ‬تلقی‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اشیاء‭ ‬یا‭ ‬اشکال‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬قرار‭ ‬می‭ ‬گیرند‭. ‬مجاورت‭ ‬زمانی‭ ‬رخ‭ ‬می‭ ‬دهد‭ ‬که‭ ‬اشیا‭ ‬به‭ ‬یکدیگر‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬اشیایی‭ ‬دیگر‭ ‬نزدیکتر‭ ‬هستند‭. ‬قدرتمند‭ ‬ترین‭ ‬رابطه‭ ‬مجاورت‭ ‬زمان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اشیا‭ ‬همپوشی‭ ‬دارند،‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬حالت‭ ‬برای‭ ‬مغز‭ ‬شکی‭ ‬باقی‭ ‬نمی‭ ‬ماند‭ ‬که‭ ‬آنها‭ ‬به‭ ‬یکدیگر‭ ‬تعلق‭ ‬دارند‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شیوه‭ ‬هایی‭ ‬دیگر‭ ‬ایجاد‭ ‬مجاورت‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬خطوطی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اشیا‭ ‬را‭ ‬محصور‭ ‬کنند‭ ‬

یکی از نمونه های بارز استفاده گشتالت در طراحی و بکارگیری اصل مجاورت، ‬نماد‭ ‬شرکت‭ ‬یونیلیور است‬

طراحی لوگو

اصل‭ ‬تشابه‭ (‬Similarity‭)‬

اشتراک‭ ‬در‭ ‬مشخصه‭ ‬های‭ ‬بصری‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬خودی‭ ‬روابط‭ ‬برقرار‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬هر‭ ‬قدر‭ ‬اشیا‭ ‬شبیه‭ ‬تر‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬بیایند،‭ ‬بیشتر‭ ‬امکان‭ ‬آن‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬گروه‭ ‬دیده‭ ‬شوند‭. ‬قابل‭ ‬ذکر‭ ‬است‭ ‬تشابه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬شکل‭ ‬اشیا‭ ‬است‭ ‬نه‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬چیستی‭ ‬آنها‭. ‬

تشابه‭ ‬می‭ ‬تواند‭ ‬در‭ ‬مشخصه‭ ‬هایی‭ ‬همچون‭ ‬اندازه،‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬شکل‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شود‭.‬

یکی از نمونه های بارز استفاده گشتالت در هنر و بکارگیری اصل تشابه، ‬لوگو‭ ‬شرکت‭ ‬آوودی است‬

طراحی لوگو

اصل‭ ‬تداوم‭ (‬Continuity‭)‬

یکی‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬قواعدی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬فرآیند‭ ‬گروه‭ ‬بندی‭ ‬کردن‭ ‬عناصر‭ ‬بصری‭ ‬توسط‭ ‬مغز‭ ‬پرده‭ ‬بر‭ ‬می‭ ‬دارد‭ ‬قاعده‭ ‬تداوم‭ ‬است‭ .‬زمانی‭ ‬که‭ ‬چشم‭ ‬شروع‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬عنصری‭ ‬در‭ ‬تصویر‭ ‬می‭ ‬کند،‭ ‬این‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬تا‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬عنصر‭ ‬دیگری‭ ‬ادامه‭ ‬پیدا‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬

جهت‭ ‬نگاه‭ ‬چشم‭ ‬شخصی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬اثر‭ ‬هنری‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬بسیار‭ ‬تعیین‭ ‬کننده‭ ‬است‭. ‬همچنین‭ ‬بصورت‭ ‬ذاتی‭ ‬چشم‭ ‬انسان‭ ‬از‭ ‬چپ‭ ‬به‭ ‬راست‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬بالا‭ ‬به‭ ‬پایین‭  ‬موضوعات‭ ‬را‭ ‬می‭ ‬بیند‭ ‬البته‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬بسته‭ ‬به‭ ‬زبان‭  ‬های‭ ‬مختلف‭ ‬و‭ ‬جهت‭ ‬نوشتاری‭ ‬آن‭ ‬ها‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬متفاوت‭ ‬باشد‭.‬

یکی از نمونه های بارز استفاده گشتالت در طراحی و بکارگیری اصل تداوم، ‬آرم‭ ‬شرکت کوکاکولا است‬

طراحی لوگو

 

اصل‭ ‬بستار‭ (‬Closure‭)‬

از جذاب ترین اصول گشتالت می توان به اصل بستار اشاره نمود.بر‭ ‬مبنای‭ ‬این‭ ‬اصل‭ ‬از‭ ‬نظریه‭ ‬گشتالت،‭ ‬اگر‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تصویر‭ ‬یک‭ ‬شکل‭ ‬پوشانده‭ ‬شده‭ ‬یا‭ ‬جا‭ ‬افتاده‭ ‬باشد،‭ ‬ذهن‭ ‬به‌‭ ‬طور‭ ‬خودکار‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬کامل‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬یک‭ ‬شکل‭ ‬کامل‭ ‬می‭ ‬بیند‭. ‬به‭ ‬بیانی‭ ‬دیگر،‭ ‬چشم‭ ‬ما‭ ‬سعی‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬اشکال‭ ‬ناقص‭ ‬و‭ ‬ناتمام‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬کامل‭ ‬و‭ ‬یکپارچه‭ ‬ببیند‭. ‬

هرچه قدر‭ ‬این‭ ‬شکل‭ ‬ساده‭ ‬تر‭ ‬و‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬تر‭ ‬باشد‭ ‬مغز‭ ‬سریعتر‭ ‬می‭ ‬تواند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬کامل‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬بیاورد‭.‬

یکی از شاهکارهای اثر گشتالت در طراحی لوگو و نمایش قدرت اصول گشتالت در آثار هنری مخصوصا اصل بستار،  ‭

 ‬لوگو‭ ‬فدکس‭ ‬است‭:‬

طراحی لوگو

اصل‭ ‬تصویر‭ – ‬زمینه‭ (‬Figure-ground‭)‬‭ ‬

از مهمترین اصول گشتالت می توان به اصل شکل و زمینه اشاره نمود. شکل‭ – ‬زمینه‭ ‬را‭ ‬فضای‭ ‬مثبت‭ ‬و‭ ‬منفی‭ ‬نیز‭ ‬می‭ ‬نامند‭. ‬خوانش‭ ‬یک‭ ‬تصویر‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬تضاد‭ ‬میان‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬زمینه‭ ‬انجام‭ ‬می‭ ‬شود‭

. ‬فضای‭ ‬مثبت‭ ‬آن‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تصویر‭ ‬محسوب‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬بیشترین‭ ‬توجه‭ ‬را‭ ‬دریافت‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬منفی‭ ‬به‭ ‬فضای‭ ‬دربرگیرنده‭ ‬فضای‭ ‬مثبت‭ ‬اطلاق‭ ‬می‭ ‬شود‭. ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬زمینه‭ ‬همزمان‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬شکل‭ ‬مستقل‭ ‬و‭ ‬قابل‭ ‬تشخیصی‭ ‬تداعی‭ ‬کنند‭ ‬میتوان‭ ‬گفت‭ ‬تصویر‭-‬زمینه‭ ‬هوشمندانه‭ ‬و‭  ‬خلاقانه‭ ‬طراحی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬

در‭ ‬مواردی‭ ‬تشخیص‭ ‬میان‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬زمینه‭ ‬بسیار‭ ‬سخت‭ ‬است‭. ‬اشکال‭ ‬دو‭ ‬هویتی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬اند‭. ‬اشکال‭ ‬دو‭ ‬هویتی،‭ ‬اشکالی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آنها‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬زمینه‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مداوم‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬عوض‭ ‬می‌کنند‭ ‬زیرا‭ ‬دارای‭ ‬خصوصیات‭ ‬و‭ ‬امکانات‭ ‬مشابه‭ ‬هم‌اند‭.‬

اما‭ ‬معروف‌ترین‭ ‬شکل‭ ‬دو‭ ‬هویتی‭ ‬گلدان‭ ‬روبین‭ ‬یا‭ ‬نیمرخ‭ ‬پیترو‭ ‬پاول‭ ‬روبین‭ ‬است‭. ‬‮‬در‭ ‬گلدان‭ ‬روبین،‭ ‬مثبت‭ ‬و‭ ‬منفی‭ ‬بودن‭ ‬قسمت‌های‭ ‬شکل‭ ‬با‭ ‬یکدیگر‭ ‬تعویض‭ ‬می‌شوند‭ ‬و‭ ‬بستگی‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬گلدان‭ ‬توجه‭ ‬کنیم‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬نیمرخ‭ ‬که‭ ‬روبه‌روی‭ ‬یکدیگرند‭.‬

 

طراحی لوگو

طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563

 

منبع:naserabadi.com


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها